23 ژانویه 2024 - دیابت شیرین و سارکوپنی یک چالش اساسی برای سلامت عمومی به ویژه در میان سالمندان است. این دو بیماری مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی مشترکی دارند و به صورت دو طرفه با هم مرتبط هستند و هر کدام در افزایش خطر دیگری نقش دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که دیابت و سارکوپنی به طور جداگانه با عوارض جدی سلامتی از جمله مشکلات قلبی عروقی که ممکن است منجر به مرگ شود، مرتبط هستند. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد تأثیر ترکیبی دیابت و سارکوپنی بر سلامت، به ویژه در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن، وجود دارد.

برای رفع این شکاف، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ایون سانگ و پروفسور کیونگ موک چوی از کالج پزشکی دانشگاه کره، در کره جنوبی یک مطالعه طولی را برای ارزیابی تأثیر ترکیبی دیابت و سارکوپنی بر مرگ‌ و میر به همه علل و مرگ های ناشی از مشکلات قلبی عروقی در جمعیت کره جنوبی، انجام دادند. نتایج این مطالعه در مجله Metabolism منتشر شده است.

محققان در این مطالعه داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه کره (2008-2011) و داده‌های مرگ و میر را از ثبت ملی مرگ کره تجزیه و تحلیل کردند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که وقوع همزمان دیابت و سارکوپنی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌های ناشی از همه علل را تقریباً دو برابر می‌کند. همچنین، بروز مرگ ‌ومیر قلبی عروقی در گروهی که همزمان به دیابت و سارکوپنی مبتلا بودند به طور قابل‌توجهی بالا بود، اما در گروه‌هایی که هر کدام از این بیماری‌ها را بطور مجزا داشتند، افزایش نداشت.

تقریباً 22٪ تا 24٪ از مردم کره جنوبی از دیابت و سارکوپنی بطور همزمان رنج می برند، بنابراین بخش قابل توجهی از جمعیت با خطر دو برابری مرگ و میر روبرو هستند.

اجرای استراتژی های مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه مانند جلوگیری از تحلیل عضله در بیماران مبتلا به دیابت می تواند به طور بالقوه خطر مرگ و میر بالای مرتبط با هر دو بیماری را کاهش دهد. توصیه می شود که افراد در رده ی پرخطر تغییرات سبک زندگی، ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل را برای کاهش احتمال از دست دادن توده ی عضلانی خود انجام دهند. در واقع، به بیماران مسن مبتلا به دیابت توصیه می شود که تحت غربالگری سارکوپنی قرار گیرند تا فوراً مراقبت های لازم را برای مقابله با تهدید ترکیبی این دو بیماری دریافت کنند.

نیاز به تدوین دستورالعمل‌های مراقبت‌های بهداشتی جدید با هدف بیماران مبتلا به دیابت و سارکوپنی، با توجه به چالش‌ها و خطرات سلامت منحصر به فرد آنها وجود دارد. دکتر سانگ، گفت: «در آینده ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت ارزیابی‌های مراقبت‌های بهداشتی که توده عضلانی، قدرت عضلانی و عملکرد فیزیکی آن‌ها را در طول بازدیدهای بالینی ثبت می‌کند و برای بیماران مبتلا به سارکوپنی بررسی سطح قند خون و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی برای حفظ وضعیت گلیسمی آنها، اجباری شود».

دکتر چوی با جمع‌بندی نتایج این تحقیقات، گفت: "ابتلای همزمان به دیابت و سارکوپنی، سبب افزایش در مرگ و میر ناشی از همه علل و مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی می شود که بر اهمیت غربالگری دقیق و استراتژی‌های پیشگیری در جمعیت‌های پرخطر تاکید می‌کند. تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم‌های پیچیده ی مرتبط با دیابت و سارکوپنی و توسعه درمان‌های هدفمند برای بهبود نتایج سلامت، مورد نیاز است.

محققان نتیجه گیری کردند که بر اساس این نتایج، سیستم‌های مراقبت بهداشتی ممکن است از سرمایه‌گذاری در اقدامات پیشگیرانه برای سارکوپنی و دیابت با کاهش بالقوه هزینه‌های مرتبط با اورژانس‌های قلبی عروقی و کاهش بار کلی مراقبت‌های بهداشتی، سود ببرند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-01-explore-combined-health-impact-diabetes.html